Jak skutecznie mierzyć działania wykonywane przez firmy SEO?
Zlecając pracę agencji kreatywnej oczekujemy – podobnie jak w przypadku korzystania z każdej innej usługi – że będzie ona pozytywnie wpływała na naszą markę oraz przyczyni się do zwiększenia sprzedaży, pozyskania nowych klientów czy poprawienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google. To oczywiste, że płacąc czasem niemałe pieniądze za pracę firmy SEO wymagamy od niej jak największych efektów, jednak gdy logujemy się do panelu Google Analytics, dane i tabelki mogą wiele nam nie mówić. Jak zatem sprawdzić jakość wykonanych prac w taki sposób, abyśmy mogli wyciągnąć z raportu możliwie najwięcej wniosków?
Maraton zamiast sprintu
Pozycjonowanie nie jest procesem natychmiastowym – wyniki organicznego wyszukiwania potrzebują czasu, aby wzrosnąć. W przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych, pozycjonowanie jest bardziej skomplikowane i wymaga wysiłku, którego pierwsze efekty można zauważyć dopiero po około 3 do 6 miesięcy. Jak więc zmierzyć, czy cokolwiek zmienia się w tym czasie? Z pomocą przychodzą nam dwa darmowe narzędzia od Google: Analytics oraz Search Console.
Poza aplikacjami Google możemy wykorzystać także różne płatne narzędzia, jak np. SEMSTORM lub Senuto. Niezależnie od wybranego narzędzia, musimy zdefiniować KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Wskaźniki te są bezpośrednio powiązane z naszymi celami strategicznymi dla kampanii i pomagają określić, czy dane działanie wspiera nas w osiągnięciu celu, czy też nie. KPI mogą być takie czynniki, jak wzrost sprzedaży, ruchu na stronie, zwiększenie konwersji czy ilość składanych zapytań na maila.
Dlaczego warto określać KPI?
Wyznaczenie wskaźników efektywności pozwoli nam precyzyjnie ocenić, czy prowadzona kampania pozycjonująca jest dokładnie tym, czego potrzebujemy. KPI umożliwi nie tylko ocenę skuteczności poszczególnych działań w ramach SEO, ale także ułatwi nam wyciąganie wniosków i modyfikowanie niektórych elementów, np. słów kluczowych. Ponadto jest to dobre zabezpieczenie przed prowadzeniem nieskutecznych działań, ponieważ umożliwia szybkie wykrycie problemu.
Jeżeli chcemy wykorzystać ten dodatkowy element do analizy pozycjonowania naszej strony, musimy dobrze określić wskaźniki efektywności. Aby to zrobić, musimy wczuć się w rolę klienta i możliwie jak najdokładniej ocenić, czego i dlaczego szuka on w sieci. Poznanie celów użytkowników pomoże lepiej dobrać słowa kluczowe do strategii SEO, a co za tym idzie – pierwsze efekty pojawią się szybciej.
Obróbka danych z Google Analytics
Gdy już określiliśmy odpowiednie KPI i słowa kluczowe, a kampania ruszyła pełną parą, nadszedł czas na zweryfikowanie jej skuteczności. Pierwszą rzeczą, która uderzy nas po zalogowaniu się do konta Analytics, będzie ogrom danych, wykresów i innych informacji. Im więcej fraz pozycjonujemy, tym materiałów będzie więcej, co dla niedoświadczonej osoby może być przytłaczające. Aby nie pogubić się w gąszczu informacji, warto analizować kolejne frazy osobno lub podzielić je na grupy. O ile jednak wzrost statystyk ładnie wygląda, o tyle najważniejszym celem pozycjonowania jest zwiększenie organicznego ruchu na stronie, kliknięć pochodzących z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Dlatego, jeżeli zauważysz spadek na którejś z fraz, nie popadaj w panikę – najbardziej liczy się całokształt podejmowanych działań pozycjonujących.
Spadki aktywności widoczne na wykresach mogą również wynikać z okresu w roku, który jest mniej wymagający dla Twojej branży. Przykładowo, jeżeli prowadzisz sklep z gadżetami, największy wzrost zanotujesz w miesiącach, w których ludzie poszukują prezentów: na święta, w okresie komunijnym czy z okazji dnia dziecka. Jeżeli spadek pojawi się w innych miesiącach, będzie wynikiem naturalnym, nie oznaczającym źle prowadzonego procesu pozycjonowania. Podobne, drobne wahania występują również w weekendy, bezpośrednio w dni świąteczne oraz latem, w wakacje.
Analizując wyniki pozycjonowania w Google Analytics możemy nie tylko zweryfikować działania agencji, ale także odkryć nowe potrzeby klientów, których dotąd nie braliśmy pod uwagę. Co za tym idzie: badanie dostarczonych przez narzędzie danych może pomóc nam w znalezieniu nowych skutecznych słów kluczowych, a także w weryfikacji naszego asortymentu lub sprzedawanych usług.
Google Analytics – gdzie szukać informacji?
Po zalogowaniu do konta wybierz opcję POZYSKIWANIE → CAŁY RUCH, a następnie wybierz KANAŁY z dostępnej listy możliwości. Kanał, który nas interesuje, to Organic Search, czyli ilość kliknięć pochodząca z naturalnych wyników wyszukiwania, tych, za które nie musisz nic płacić. Klikając w ten element możesz sprawdzać różne podrzędne parametry, jak dane na temat poszczególnych słów kluczowych, źródła kliknięć czy strony wejścia.
Google Analytics umożliwia porównanie danych z kilku miesięcy, dzięki czemu możesz precyzyjnie określić, jak pozycjonowanie wpływa na widoczność Twojej strony oraz jakiej jakości są działania prowadzone przez agencję. Współpracując z TrendSEO, poza rzetelną i sprawnie przeprowadzaną kampanią SEO, otrzymasz w wyznaczonym terminie pełny raport z zakresu wykonywanych czynności, dzięki czemu będzie Ci łatwiej zweryfikować przebieg współpracy z nami.