TrendSEO

Co to jest Page Rank? Jaki ma wpływ na pozycjonowanie strony?

Aby ocenić jakość stron internetowych Google wykorzystuje szereg narzędzi i algorytmów. Jednym z nich jest PageRank, mechanizm oceniania zakładający, że jakość tekstów na stronie jest proporcjonalna do liczby tekstów, które się na niego powołują. Z czasem Google coraz bardziej marginalizowało znaczenie algorytmu aż do momentu usunięcia go z Toolbar, jednak czy aby na pewno możesz sobie pozwolić na zignorowanie go przy okazji pozycjonowania swojej witryny?

Czym jest PageRank?

Prawdą jest, że to narzędzie ma już trochę lat – zostało opracowane w 1998 roku przez założycieli Google: Larry’ego Page i Sergeya Brina. Zadaniem algorytmu było określanie wiarygodności strony za pomocą tworzonego przez program rankginu. Im więcej dobrych blojakościowo linków prowadziło na stronę, tym wyższy ranking ona zyskiwała. Z punktu widzenia pozycjonerów SEO jest to zatem narzędzie pozwalające ocenić, jak przeglądarka widzi opracowywaną witrynę i co można zrobić, aby podbić miejsce w rankingu. Dlaczego PageRank skupia się na tekście, zamiast na multimediach? To proste – w czasach jego powstawania tekst był najważniejszym elementem internetu, a sama wyszukiwarka Google do dziś opiera swój mechanizm wyszukiwania o treść dostępną na stronach.

Głównym elementem, na podstawie którego algorytm przesądza o jakości strony, jest ilość linków w innych publikacjach, jakie do niego odsyłają, jednak ze względu na złożoność problemu nie stanowią one jedynego wyróżnika. Google udostępniło wzorcowy wzór algorytmu, w którym możemy znaleźć również inne wartości:

Gdzie, kolejne oznaczenia symbolizują: PR – PageRank danej strony;

N – liczba stron internetowych;
d – współczynnik tłumienia, liczba pomiędzy 0 i 1. Dla obliczeń przyjmuje się zazwyczaj wartość 0.85;
L – liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.

PageRank może przyjąć wartości od 0 do 10, chociaż istnieje także parametr not available (N/A). Im więcej punktów w skali mechanizmu, tym strona powinna prezentować treści bardziej wartościowe dla użytkownika. Algorytm można jednak przechytrzyć, w wyniku czego jego wynik może być prawdziwy lub zmanipulowany.

Jak oszukać robota?

Prawdziwy PageRank buduje się na podstawie naturalnego wykorzystywania linków, gdy autor jakiegoś tekstu sam z siebie sięgnie po naszą stronę i poda ją jako źródło. Podobnie stanie się, gdy użytkownicy odwiedzający stronę X uznają ją za wartościową i udostępnią jej zawartość np. w mediach społecznościowych, na blogu czy forum. Ten sposób wymaga czasu, jednak pozwala na klasyczne zdobywanie backlinków, co skutkuje wzrostem wskaźnika PageRank.

Istnieją jednak sposoby, aby w bardzo krótkim czasie poprawić wyniki w algorytmie. Pierwszy z nich polega na przekierowaniu 301. Mechanizm działania jest prosty: po kliknięciu w link prowadzący do wysokiej w rankingu strony użytkownik zostaje przekierowany do tej właściwej, której ranking dopiero chcemy zbudować. Ponieważ pierwsza strona ma wysoki wynik, przekierowanie z niej powoduje podniesienie wskaźnika PageRank na stronie docelowej.

Drugim sposobem jest nienaturalne tworzenie ogromnej ilości linków. Do tej metody wymagane jest użycie narzędzia, które spamuje odnośnikami, np. Scrapebox. Wynikiem takiego działania był przyrost gigantycznej ilości linków, a w efekcie wzrost w rankingu www.

Na jaki wskaźnik możesz liczyć?

Algorytm działa na zasadzie „im dalej w las, tym więcej drzew”. Najwyższe liczby w PageRank są bardzo trudne do zdobycia i właściwie zarezerwowane dla wielkich graczy, jak np. Facebook. Początkujące, świeże strony otrzymują status N/A, a w miarę rozwoju zostają im przyznane kolejne, wyższe noty.

Chociaż może się tak wydawać, wynik PageRank nie ma wpływu na pozycjonowanie strony.

Przede wszystkim nie można uznać go za całkowicie wiarygodnego, ponieważ wspomniane wyżej sposoby na nienaturalny wzrost PR są skuteczne, a strona, która z nich korzysta, wcale nie musi przedstawiać dużej wartości. Po drugie, na pierwszych miejscach w wyszukiwarce możemy znaleźć zarówno dobrze ocenione strony, jak i takie z wynikiem 0. Często jednak, podczas pozycjonowania strony, agencje kreatywne dbały o to, żeby pozyskiwać linki od witryn z dużym wskaźnikiem PageRank.

Czy PageRank wciąż ma znaczenie?

W 2014 roku Google poinformowało, że algorytm ten nie będzie już dalej aktualizowany i wspierany, a w 2016 roku zniknął on z paska Toolbar, w wyniku czego webmasterzy i pozycjonerzy stracili dostęp do danych. Rok przed ogłoszeniem braku wsparcia w danych z PageRank pojawiły się także duże braki w raportach. Nie oznacza to jednak, że algorytm został całkiem wyłączony – Google wciąż zbiera informacje za jego pomocą, jednak zrezygnowało z ich publikacji.

Ponieważ do algorytmu nie ma już dostępu, nie warto skupiać się na tym, czy ma on wpływ na pozycjonowanie strony. Wysoką lokatę można uzyskać za pomocą szeregu innych, bardzo skutecznych narzędzi, od pozycjonowania począwszy, a na płatnych reklamach skończywszy. W TrendSEO przygotujemy dla Ciebie je wszystkie, a także w skuteczny sposób wdrożymy zaplanowane strategie w życie, dzięki czemu szybko będziesz mógł cieszyć się efektem.