Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?
Tworząc stronę internetową, sklep czy też blog chcemy z ich pomocą dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych odbiorców. Jednak nie zawsze się to nam udaje, a duży w tym udział ma wysoki współczynnik odrzuceń. Warto zatem przyjrzeć się temu zjawisku nieco bliżej tak, aby nie generować już więcej strat z tego tytułu. W tym też artykule skupimy się na kilku skutecznych sposobach pozwalających zminimalizować tę niekorzystną tendencję.
Czym jest współczynnik odrzuceń?
Wskaźnik odrzuceń zwany też Bounce rate to odsetek sesji, gdy dany użytkownik internetu odwiedza tylko jedną stronę www i zamyka ją bez jakiejkolwiek interakcji. W ten właśnie sposób można najłatwiej zdefiniować wymienione na wstępie zjawisko. Wspomniany współczynnik swoje podłoże mieć w różnych aspektach i nie da się jednoznacznie stwierdzić, który element, akurat zaważył. Nie jest rzadkością, że ów współczynnik jest na poziomie 60-70% i jednocześnie nie stanowi to powodu do niepokoju.
Wynika to z tego, że wszystko jest uzależnione od:
– tematyki strony,
– jej zawartości,
– celu, do którego dąży właściciel.
Nawiązując do ostatniego podpunktu to w sytuacji, kiedy celem jest przejście z jednej witryny na jeszcze inną, to wówczas rzeczywiście duży współczynnik odrzuceń jest powodem do niepokoju.
Jeżeli jednak odwiedzający daną stronę wykonał na niej jakieś działania, to wartość owego kryterium nie powinna być dla nas aż tak dużym problemem. Warto wtedy znacznie większą uwagę poświęcić współczynnikowi konwersji.
Jak wpłynąć na obniżenie współczynnik odrzuceń?
Chcąc osiągnąć zamierzony cel, powinniśmy dokonać określonych działań. W celu zminimalizowania współczynnik odrzuceń zaleca się wdrożyć następujące kwestie.
Analiza źródeł ruchu oraz zoptymalizowanie słów kluczowych
W tym celu zaleca się sięgnąć po darmowe narzędzie Google Analytics. Jest to wyśmienite narzędzie, które pozwala przeanalizować ruch kierowany na naszą stronę. Jest to również sposób ocenienia, w jakim miejscu popełniliśmy błąd. Zaleca się zatem gruntownie prześledzić, gdyż mogą nie trafiać do interesującej nas grupy albo też są w zbyt małym stopniu sprecyzowane.
Polepszenie nawigacji na stronie
Niezmiernie ważną kwestią w kontekście współczynnik odrzuceń jest nawigacja. Stąd też trzeba przekonać do odbiorców do pozostania na naszej stronie. Zaleca się w tym celu wykorzystać rozmaite przyciski skłaniające do konkretnych działań. Ważne jest też linkowanie zewnętrzne, które to powinno wskazywać czytelnikowi interesujące produkty czy artykuły dostępne na naszej stronie www.
Poprawa użyteczności
Za sprawą wzrostu przejrzystości na stronie staje się ona prostsza i przyjemniejsza w obsłudze. Tym samym chce się na niej spędzić więcej czasu! Można to osiągnąć za sprawą korzystania z różnej wielkości czcionek, tytułów, kolorystyki i tym podobnych zabiegów.
Szybkość ładowania się strony
Dziś ludzie nie są zbyt cierpliwi. Tym samym chcą mieć wszystko od razu. Dotyczy to również treści w internecie, a zatem strony internetowe muszą ładować się niemal od razu. W przeciwnym wypadku będziemy tracić odbiorców.
Responsywność
Takie mamy czasy, że sporo czasu w internecie spędzamy, korzystając z urządzeń mobilnych. Tym samym właściciele stron muszą sprostać wymogom tych urządzeń i dostosować do nich swoje strony www. Stąd też nowoczesne strony charakteryzują się tym, że bez względu na rodzaj urządzenia, prezentują się one w jednakowy sposób. Zatem muszą być tak samo przejrzyste, czytelne w każdych warunkach.
Analizując współczynnik odrzuceń, możemy wpłynąć na poprawę działania nie tylko naszej strony, ale i biznesu. Można tego dokonać na własną ręką albo też przy braku czasu lub umiejętności zaleca się skorzystać z profesjonalnej usługi optymalizacji konwersji.