Czym jest SEM?
Aby skutecznie promować stronę w sieci nie wystarczy korzystać tylko z jednego typu działań marketingowych. W dobie coraz większej konkurencji samo pozycjonowanie może nie wystarczyć, dlatego warto łączyć ze sobą różne techniki, jak np. SEO i AdWords. Praktyką, którą równie często wykorzystuje się przy promowaniu witryn jest SEM – marketing w wyszukiwarkach, czyli szereg działań reklamowych łączący w sobie zarówno SEO, jak i PPC (pay per click).
Czym jest SEM?
Search Engine Marketing to szereg działań, zarówno płatnych jak i nakierowanych na ruch organiczny, który ma za zadanie wypromować witrynę w sieci. Jest to pojęcie dużo szersze od samego pozycjonowania, które zresztą stanowi jeden z elementów SEM. O ile SEO skupia się na optymalizowaniu stron internetowych pod kątem wyszukiwania, o tyle SEM obejmuje całość działań marketingowych związanych z witryną.
Dużą zaletą SEM jest selektywność. Stosując odpowiednie zasady działania jesteśmy w stanie dotrzeć dokładnie do tych użytkowników, do których chcemy. Dzięki temu koszt kampanii jest stosunkowo niewielki, a w dodatku pieniądze można łatwo kierować tam, gdzie chcemy, aby dały efekt.
Jeżeli chcemy najlepiej opisać zakres działania marketingu w wyszukiwarkach, możemy skorzystać z prostego wzoru:
SEM = SEO + PPC
Gdzie SEO działa w obrębie optymalizacji strony pod kątem wyszukiwania organicznego, a PPC generuje kliknięcia i zwiększa konwersję wykorzystując system płatnych reklam, gdzie klient płaci tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w baner lub inną formę reklamy.
Dlaczego warto skorzystać z SEM?
Ze względu na szeroki zakres prac strategia ta przynosi równie duże rezultaty. Stosunkowo niewielkim nakładem finansowym możemy zyskać naprawdę duży przyrost zainteresowania stroną, a co za tym idzie zwiększyć sprzedaż, co docelowo jest najważniejszym zadaniem dla agencji kreatywnej. Do największych zalet kampanii SEM możemy także zaliczyć:
- targetowanie, czyli docieranie dokładnie do tych użytkowników, do których chcemy. Dzieje się tak, ponieważ akcja marketingowa nakierowana jest na konkretne słowa i frazy kluczowe;
- efektywność wynikająca z precyzyjnie dopasowanych do celu działań. Dzięki temu relacja efektów do kosztów kampanii jest bardzo atrakcyjna;
- niemal natychmiastowy rezultat – łącząc pozycjonowanie i system płatnych reklam o wiele szybciej osiągniemy założony cel;
- pozytywny odbiór wśród użytkowników, którzy wolą odbierać reklamy zgodne z ich zainteresowaniami, niż “pierwsze lepsze”. Dodatkowo stosując ten typ reklamy nie narzucamy swojej oferty na siłę potencjalnym klientom.
Decydując się na SEM otwierasz sobie więcej ścieżek pozwalających dotrzeć do potencjalnego klienta. Podobnie jak w przypadku łączenia kampanii marketingowych, duet SEO + SEM sprawdza się dużo lepiej, niż tylko samo pozycjonowanie.
Jak zaplanować kampanię?
Choć marketing w wyszukiwarkach ma wiele zalet, podobnie jak w przypadku innych typów reklamy należy odpowiednio zaplanować całą akcję. Dzięki temu unikniesz błędów i dreptania w miejscu, zamiast tego od razu osiągając zamierzone efekty.
Planując kampanię SEM pamiętaj o…
- Wyznaczenie celu – Musisz dokładnie opisać, co chcesz osiągnąć, a potem zastanowić się, jak poprowadzić kampanię, aby to dostać. Samo “zwiększenie sprzedaży” to za mało – im bardziej precyzyjnie określisz swój cel tym lepiej.
- Przygotowaniu budżetu – SEM kosztuje, w związku z czym musisz być przygotowany na zapłacenie agencji za usługę czy doładowanie konta AdWords. Najlepiej rozplanuj wydawanie pieniędzy na etapy w czasie, który przewidujesz na kampanię.
- Planuj długoterminowo – Marketing w wyszukiwarkach to proces: musisz ciągle dbać o optymalizację i pozycjonowanie, aby nie dać wyprzedzić się konkurencji.
- Analizuj efekty – Analizowanie ruchu na stronie pomoże Ci określić, czy Twoje działania przynoszą wymierne skutki, a także czy należy coś w nich zmienić, aby były bardziej efektywne. Statystyki ułatwią też rozliczanie agencji z efektów jej pracy.
Jeżeli sam nie masz wielkich doświadczeń z pozycjonowaniem czy Google AdWords, warto zdać się na profesjonalistów. Pomoże Ci to nie tylko szybciej uzyskać pierwsze efekty w kampanii SEM, ale także zaoszczędzić pieniądze lub przekierować je na bardziej efektywne działania. Współpracując z TrendSEO nie będziesz musiał martwić się o kampanie, banery reklamowe, statystyki i inne elementy ściśle związane z marketingiem w wyszukiwarkach – wszystko przygotujemy za Ciebie, by potem przedstawić w przystępny, prosty sposób.